Oldal kiválasztása
Azonnali negatív visszacsatolás
Horváth Márta

Saját bőrünkön biztosan megtapasztaltuk már, hogy milyen érzés, amikor a főnökünk elhamarkodottan, ingerülten reagált a dolgainkra. Lehet, hogy még most is emlékszünk rá, különösen akkor, ha ez negatív volt.

Talán észre sem vesszük, de vezetőként mi is ezt tesszük. Zsigerből, valami negatív kritika hamar kicsúszik a szánkon, sokszor a többi munkatárs előtt. Rosszabb esetben nem is szólunk, hanem lenyeljük a véleményünket, kerülve a konfliktust.

Kell-e, mikor és hogyan érdemes szóvá tennünk, ha hibát tapasztalunk a munkatársunk teljesítményében, viselkedésében vagy motiváltságában?

Tévedni, hibát elkövetni mindenkinek emberi joga. De ha ezt belátjuk, ki is lehet javítani.

Vezetőként le kell-e csapni minden hibára azonnal? Úgy gondolom, hogy nem. Adjunk időt a munkatársunknak, hogy maga korrigálja azt.

Akkor van szükség azonnali visszajelzésre, ha az elkövetett hiba nagy, vagy tartósan romló teljesítményt érzékelünk. Ha ezt nem tesszük, akkor annak biztosan következménye lesz.

Minden visszajelzésnél (ha nem adunk, abban az esetben is) jusson eszünkbe, hogy vajon:

  • Milyen hatással van ez a munkatársamra?
  • Milyen hatással van ez a többiekre, a csapat teljesítményére?
  • Milyen hatással van ez a vezetői elfogadásomra, megítélésemre?

Hogyan beszéljünk vezetőként a munkatársunkkal a negatív dolgokról?

Négyszemközt, és semmiképpen sem bebugyolálva, homályosan célozgatva, a nekünk nem tetszőkre, és legfőképpen nem leértékelően kritizálva, kioktatva a másikat – monológként.

Sokkal inkább leíró jelleggel, konkrét tényeken alapulva, világos és egyértelmű kérést vagy megoldást megfogalmazva beszéljünk a dologról.

Ehhez hasonlóan:

  • „Kérdezem, hogy miként áll ez a téma?” – Várjuk, hogy elsőként ő beszéljen, miközben aktívan figyelünk.
  • „Azt kértem tőled, hogy…” tényeket mondjuk.
  • „Azt tapasztaltam, hogy…” tények ismét.
  • „Kérdezem: Miért?” – és csöndben várjuk meg a válaszát!

A válasz függvényében reagáljunk. Röviden ismételjük meg, hogy legközelebbre mit kérünk (megcselekedhetőt), és mi lesz a következménye, ha mégsem teljesül.

Ha ehhez hasonló módon adunk visszajelzést az észlelt hibákról, negatív jelenségekről, akkor az az ügyekkel kapcsolatosan lesz csak kemény, és nem az emberrel.

Hibázni szabad. Csak ki kell javítani!

Mindannyiunknak!

Szívesen küldenék Neked hasznos, de ingyenes információkat emailben. Tájékoztatnálak a friss cikkeimről, és két ajándékot is mellékelek hozzá.

A delegálás, mint a legsokoldalúbb vezetői eszköz

Az egyik ajándékom, egy 14 oldalas PDF dokumentum arról szól, hogy akár vezetőként, akár beosztottként fontos tudnunk, mikor és hogyan válhat mindkettőnk javára, ha bevonjuk a másikat a saját feladatainkba.

A lámpaláz kezelése

A másik ajándékom a gyakori félelmünk, a rettegett lámpaláz kezelésében segít. Ebből a 12 oldalas PDF dokumentumból lépésről lépésre megtudhatod, hogy miként tarthatod kontroll alatt a lámpalázat, és miként fordíthatod előnyödre.

Share This