Oldal kiválasztása

Szeretem, és nem szeretem feladatok a hatékonyságunkban

Horváth Márta

Mindenki a saját energiaszintjével gazdálkodik.

Talán nem is tudatosodik bennünk, de a feladataink, amelyeket – ha szeretjük, ha nem – el kell végeznünk, befolyásolják az időgazdálkodásunk hatékonyságát.

A szívesen, örömmel végzett feladatok belső energiát adnak, míg a nem szívesen, de meg kell csinálni feladatok energiát emésztenek fel bennünk. Vannak rutin feladataink is, de ezek sem nem adnak, sem nem igényelnek energia-befektetést.

A sokunk által ismert Pareto elv az időgazdálkodásunkra is igaz. Az időnk 20%-ban hozzuk létre a szellemi teljesítményünk 80%-át.

A kérdés, hogy mikor van ez a 20%, és ki tudjuk-e ezt használni? Ehhez ismernünk kell szellemi éberségünk görbéjét, mert nem mindegy, hogy mikor, milyen típusú feladattal foglalkozunk. Ebben segít, a

FELADATOK TIPIZÁLÁSA

Gondoljuk végig a munkakörünkhöz tartozó mindennemű feladatokat. A kört osszuk fel 3 szeletre a következő szempontok szerint:

  • Mekkora területet kapnak azok a feladatok, amelyeket szívesen, örömmel végzünk?
  • Mekkora területet kapnak azok a feladatok, amelyeket meg kell csinálni, de nem tartoznak a szívesen végzett feladatok közé?
  • Mekkora területet kapnak azok a feladatok, amelyeket kevés erőfeszítéssel, rutinból csinálunk?

Jelölje a szívesen végzett feladatok szeletét + jellel, a nem szívesen végzett feladatok szeletét jellel és a rutin feladatok szeletét 0-val!

A feladattortánk három szeletének nagysága és aránya érdekes felismerésekhez vezethetnek, ha őszintén válaszolunk magunknak az alábbi kérdésekre:

  • Ha a munkánkban a legnagyobb szeletet a nem szeretem feladatok képviselik, akkor vajon nem kellene-e váltanunk?
  • Ha a rutin jellegű feladatok aránya a legnagyobb, akkor az a kiégés felé vezető utat jelzi. Érzékeltük-e ezt? Nem kellene-e kezdeményeznünk, hogy számunkra érdekesebb, motiváló feladatokat is kaphassunk?
  • Milyen típusú feladattal kezdjük jól a napunkat?
  • Amikor éppen szellemi éberségünk mélypontján vagyunk, akkor a rutin jellegű feladatokkal lenne érdemes foglalkoznunk. Így tesszük-e?
  • Milyen típusú feladatokat halogatunk? Valószínű a nem szeretem-eket, de ezeket mikor végezzük? Van-e erre saját taktikánk?
  • Ha delegálunk, akkor milyen típusú feladatokkal tesszük ezt? Helyes-e ez így?

Ha tehetjük, váltogassuk a különböző típusú feladatokat, hogy kihasználjuk az energiaszintünk adta lehetőségeket. Ezzel a módszerrel sokat segíthetünk az időgazdálkodásunk hatékonyságában, és még jobban is érezzük magunkat!

Szívesen küldenék Neked hasznos, de ingyenes információkat emailben. Tájékoztatnálak a friss cikkeimről, és két ajándékot is mellékelek hozzá.

A delegálás, mint a legsokoldalúbb vezetői eszköz

Az egyik ajándékom, egy 14 oldalas PDF dokumentum arról szól, hogy akár vezetőként, akár beosztottként fontos tudnunk, mikor és hogyan válhat mindkettőnk javára, ha bevonjuk a másikat a saját feladatainkba.

A lámpaláz kezelése

A másik ajándékom a gyakori félelmünk, a rettegett lámpaláz kezelésében segít. Ebből a 12 oldalas PDF dokumentumból lépésről lépésre megtudhatod, hogy miként tarthatod kontroll alatt a lámpalázat, és miként fordíthatod előnyödre.

Share This