Priorizálás – iránytű az életünkben

Horváth Márta
Rendszeresen halljuk, rendszeresen használjuk ezeket a mondatokat a priorizálás kapcsán:
„Ennek prioritása van!”
„Amit a Főnök mond, az a prio1!”
„Ez prioritást élvez!”
„Az a baj, hogy nem tudsz jól priorizálni!”
„Az jut előre, aki jól priorizál!”
A prioritás szó jelentése
Elsőbbség? Cél? Irányvonal?
Mindegyik.

A kép forrása: StuartWebster
Miért fontos a priorizálás?
Mindannyiunknak megvan az az értékrendünk, ami szerint élünk, amik vezérfonalként, iránytűként működnek az életünkben. Ha tisztában vagyunk ezekkel, akkor világosabban fogalmazzuk meg a céljainkat, amiket el szeretnénk érni, és amik a cselekedeteinket irányítják. Könnyebben ismerjük fel, hogy mi a FONTOS számunkra, mi az, aminek alárendelünk más dolgokat és IDŐT.
Az értékrendünk nem csak a magánéletünkben, de a szakmánkban is segít megfogalmazni a céljainkat. Hova szeretnék eljutni, milyen irányban akarok fejlődni?
Prioritások a munkánkban
A munkánkban is léteznek ezek a vezérfonalak, de sokkal nehezebb egyértelműen megfogalmazni őket. Többször változnak, vagy éppen ellentmondásosak is. Pedig vezetőként és beosztottként is tudnunk kell, mik azok a kritériumok, amik alapján különbséget kell tennünk fontos és kevésbé fontos között, sürgős és nem olyan sürgős között.
Hogyan lehet megfogalmazni tömören a munkahelyi prioritásainkat?
A következő kérdésekre adott válaszok segítenek ebben:
- Mit várnak el tőlem?
- Miért vagyok felelős?
- Mi adja a munkám sikerességét?
- Mi alapján értékelnek?
Munka és magánélet egyensúlya?
Ha tisztában vagyunk a prioritásainkkal, akkor tudatosabban fogalmazzuk meg a céljainkat, egyértelműbb döntéseket hozunk, az előttünk álló feladatok elvégzését helyesen rangsoroljuk, okosabban tervezünk, kiegyensúlyozottabban éljük a mindennapjainkat.
Mert csak úgy érdemes!
Szívesen küldenék Neked hasznos, de ingyenes információkat emailben. Tájékoztatnálak a friss cikkeimről, és két ajándékot is mellékelek hozzá.

A delegálás, mint a legsokoldalúbb vezetői eszköz
Az egyik ajándékom, egy 14 oldalas PDF dokumentum arról szól, hogy akár vezetőként, akár beosztottként fontos tudnunk, mikor és hogyan válhat mindkettőnk javára, ha bevonjuk a másikat a saját feladatainkba.

A lámpaláz kezelése
A másik ajándékom a gyakori félelmünk, a rettegett lámpaláz kezelésében segít. Ebből a 12 oldalas PDF dokumentumból lépésről lépésre megtudhatod, hogy miként tarthatod kontroll alatt a lámpalázat, és miként fordíthatod előnyödre.